Här kommer lite fler handgripliga tips hur du kan umgås digitalt med dina följare. Och hur ni kan ha roligt tillsammans. Vilket är poängen med sociala medier – att interagera med andra. Det kan ibland försvinna i den digitala dimman. Men låt det inte göra det. För: Sharing is caring. Always.
16. Tjuvtitt
Något halvhemligt projekt på gång? Bjud på en liten tjuvtitt utan att avslöja vad det egentligen är. Låt dina följare få gissa men avslöja inget. Nyfikenhet skapar intresse. Och är bästa sättet att få spridning på vad som komma skall. Så, låt alla få se en liten bit av framtiden, nu.
Hemligheter ger också dina följare en orsak att fortsätta följa dig, för de vill gärna veta hur det ska bli. Det är nämligen lika spännande som det är varje jul att gissa vad som finns i paketen man ska få utan att förstöra överraskningen på julafton (själv spenderar jag stora delar av december vid julklappssäcken för att klämma och känna).
17. Produktplacering
Har du en logo? Låt den vara med i dina bilder och 60-sekundersfilmer men utan att det blir övertydligt. Det ska vara elegant produktplacering. Inte tryck-upp-i-ansiktet utan mer vad-är-det-för-spännande. Väldigt ofta blir människor övertydliga med vad de vill och då försvinner både attraktionskraften och tjusningen. Tänk på detta, Samson (kille i bibeln, googla om du inte vet) var cool tills håret blev avklippt, sedan blev han en vanlig dödlig tönt.
Så, om du har med en produkt som på något sätt hänger ihop med ditt varumärke var kreativ, använd humor och visa din mänskliga sida. Kolla gärna in bilden från @dannijo som får med sina smycken på ett väldigt snyggt sätt i deras bildberättelse på Instagram. Direkt marknadsföring, det vi kallar reklam, fungerar superdåligt på sociala medier och skapar mycket mer badwill än goodwill.
18. Location, location, location
Eftersom det är väldigt enkelt att geografiskt tagga din bild i instagramappen, varför låta bli? Reser du, kan dina följare få en uppfattning var du är eller om du är på samma ställe som de är kan du skapa en skön lokal förankring med dem. Genom att dela med dig av var din bildberättelse finns geografiskt blir den mindre anonym och mer intressant.
Visst, det handlar om var i världen dina följare finns men varför inte göra en shout out och kolla? Typ: “Vilka är i #Malmö idag”? Även likes räknas som svar. Den plats i världen som blev mest instagrammad 2015 var Times Square i New York följt av Eiffeltornet i Paris.
19. Är vi framme snart?
Du är på resande fot och gör en bildtävling av var du är för dina följare på Instagram. Lägg in lite ledtrådar bland kommentarerna ifall det blir för knivigt och svårgissat. Roligt, underhållande och skapar uppmärksamhet bland dina följare. Typ som SVT:s “På spåret”, fast i instagrammiljö.
Men geotagga inte bilden eftersom, tja, det gör det onödigt lätt att gissa. Och var kreativ men inte avslöjande med dina hashtags #gissavarjagär. Temat fungerar lika bra med bilder du har från semesterresa från förr som med 60-sekundersfilmer från nutid.
20. Där det händer
För att kommunicera måste budskapet vara synligt och förståligt. Från sändare till mottagare och mottagare tillbaka till sändare. Instagram är fantastisk när det gäller realtidsuppdateringar. Allt från kö till vallokaler, studentfirande, sportevenemang och demonstrationer. Detta är ett bra sätt att visa något som man personligen stödjer utan att bli privat. Även bloggare inser vilken bra möjlighet till mini-blogging Instagram är eftersom du nästan kan skriva så många tecken som du orkar i kommentarsfältet, du levererar i nutid utan eftersläpning och blir mobilanpassad.
Det är så lätt att dokumentera och fånga ögonblicket, upp med din smartphone, ta bild eller 60-sekundersfilm, redigera i en fotoapp om det behövs och dela din upplevelse med resten av världen. #detärnudethänder
Leave a reply