Nu, i detta kapitel kommer jag fokusera på hur du använder Instagram lite smartare och gör hela bildupplevelsen intressantare. Inte bara för dig utan också för ditt kontos följare. Det handlar om att planera för när på dagen en bild ska läggas upp på kontot men även hur du testar dina bilder för att se om de förmedlar det du vill de ska göra.
26. Planera för när dina bilder ska läggas upp
När finns dina följare på Instagram? När är de mest aktiva? De flesta igers kollar in bilder på eftermiddagen. Efter klockan två. Bli medveten om vilka tider du lägger upp bilder på och hur responsen blir beroende på klockslaget. Tänk på att bilden kan publiceras i flera integrerade sociala nätverk samtidigt och därför är det bra om du har en strategi för när bilden eller 60-sekundersfilmen ska publiceras. Särskilt viktigt om ni är flera som ska vara ansvariga för kontot. Så, lägg upp en plan för hur instagramkontot ska fungera och när det är bäst att lägga upp bilder.
Dessutom, på sociala medier har användarna all makt ignorera dig. Se därför till att ditt budskap är relevant, underhållande och utnyttja det bästa ögonblicket för publicering. Alltid.
27. Instagram är en visuell blogg
Instagram är visuell kreativitet där en känsla eller överraskande vinkel på verkligheten får dig att stanna till. Tänk här på att kombinationen text och bild spelar stor roll för att lyckas med det. Prova gärna att laborera med text i bilden för att göra budskapet mer frapperande och ge det rätt inramning.
Texten måste också bli en del av den visuella upplevelsen och tillföra något, inte bli ett surt störande objekt i bilden som enbart känns meningslöst eller överflödigt. Och som Bo Bergström skriver: “Allting handlar i grunden om att skapa delaktighet genom att låta det uppstå ett glapp mellan ordet och bilden”.
28. Varje bild är en möjlighet
Det behöver inte enbart vara fotografier eller 60-sekundersfilmer du publicerar på Instagram utan det går även bra att lägga upp bilder skapade direkt i olika appar som till exempel Brushes (David Hockneys favoritapp) eller Phonto, som jag använde för att lägga in text i bilden ovanför. Även med grafiskt utformade bilder gäller att en färgnyans är bättra än fler och en ljusare bild ger 24% mer likes än en mörk bild.
Skapa bilder med relevant budskap, både för ditt varumärke och för dina följare. Eller som @gmentezi, en iger från Ryssland sa: “Instagram is an opportunity to show the world how you see it”. Därför, var ibland modig och testa nya grepp.
29. Ett fyrkantigt liv
Använd dina instagrambilder som verktyg för associativt tänkande. Alltså, var inte övertydlig eller förutsägbar och därmed tråkig. Tråkighet skapar inget engagemang eller ger likes på Instagram. Försök renodla ditt bildbudskap, gör det enkelt, spännande och kvadratiskt (även om det sedan augusti 2015 finns stöd i appen för rektangulära bilder).
Använd dig av kompositionstips som mycket bakgrund, låt blå vara den dominerande färgen eller ha väldigt låg färgmättnad. Var också konsekvent och publicera bilder eller 60-sekundersfilmer regelbundet. Minst en gång, helst två gånger per dag ska du lägga upp bilder på dit instagramkonto. Men, lägg inte upp alla bilder samtidigt för då kan dina följare känna att du spammar flödet. Visa hänsyn och att du är någon som bryr sig om att dela med sig av sina visioner till sina följare och i sin tur är intressant att följa.
30. Bildtester
Vilka bilder fungerar för dig? För instagramkontot? Vad berättar bilderna, egentligen? Skaffa en testpanel, använd kollegor, vänner, familj, kritiska typer och besvärliga perfektionister som vill peta på allt. Visa flera olika bilder och hör vilken de skulle valt?
Du behöver inte hålla med om vad de tycker men feedbacken är obetalbar. Och det är just den som får dig och instagramkontot att utvecklas till något ännu bättre.
I nästa kapitel kommer jag att titta närmare på användandet av hashtags och på vilka fler sätt dina följare kan bidra med bilder till ditt varumärke.
Leave a reply