Även ett litet tecken kan ha många namn. # har blivit kallad för staket, brädgård eller brädhög men är nu förtiden mest känt som hashtag. Det används, inom sociala medier, för att kategorisera och underlätta sökning. Eller för att ironisera över en situation.
På Instagram kan du tagga bilder eller 60-sekundersvideos med hashtags som knyter an till vad bilden visar, vilka communities du tillhör eller med specialtaggar för events och på så sätt få andra igers att upptäcka och gilla dina bilder. Vissa hashtags har blivit bortplockade på Instagram eftersom de alltför allmänna som #photography, #iphone, #iphoneography och därför inte uppfyller något syfte längre eller för att de länkar till illegala aktiviteter som reklam för droger eller destruktivt beteende.
31. #hashtags
För att det ska fungera med hashtags måste ditt konto vara offentligt och inte privat. Fler än vad du kan tro ställer in sitt konto på privat för att ingen, till exempel, ska kunna stjäla upplagda bilder. Gör inte det misstaget. Därför är det också viktigt att ditt budskap kommer fram i dina bilder, tar någon bilden får varumärket och/eller du gratis reklam. Är bildstöld vanligt på Instagram? Nej.
Hashtags används för att andra instagramanvändare, igers, ska kunna upptäcka och hitta till dina bilder och konto. Finns ingen mening att fylla kommentatorsfältet med hashtags som inte är relevanta. Orelevanta hashtags skapar enbart irritation och arbetar, i längden, mot dig och ditt varumärke. Det är helt enkelt dåligt uppförande.
32. Kvantitet och kvalitet
Hashtags använder du för att öka synligheten för din bild på Instagram och därmed öka intresset för ditt budskap. Om du samtidigt publicerar bilden på andra plattformar finns möjlighet att flytta med hashtags. En vänlig varning, hashtags i rubriken har en förmåga att förflytta blickfånget från bilden till ###, vilket gör att det blir problem för budskapet att nå fram. Dessutom är många hashtags i rubriken fult och skapar lätt irritation hos dina följare. So, don’t go hashtag crazy.
Varje post/bild du lägger upp på Instagram kan ha upp till 30 hashtags men enbart för att du kan, ska du inte. I en undersökning av TrackMaven kom de fram till att varumärken som hade färre än 1000 följare på Instagram fick mest engagemang om de hade 11 relevanta hashtags. Nyckelordet är relevant. Användare som är intresserade av det varumärket står för söker sig till hashtags som för dem verkar intressanta. (Och som vanligt när jag skriver varumärke är betydelsen i dess mest vida form, från att vi inom sociala medier är våra egna varumärke till coca cola och allt som finns där mellan)
33. Bildmängden
I genomsnitt publiceras det nu 80 miljoner bilder på Instagram per dag. Antalet likes och kommentarer per sekund är 8500 respektive 1000 stycken. I en genomsnittlig sekund vill säga. Sammanlagt finns mer än 40 miljarder bilder upplagda via appen. Blir lätt lite överväldigande när man tänker på det.
Det har varit en intressant bildevolution från mestadels stereotypisk latte-konst, söta kattungar/valpar och romantiska middagar (ja bilduppslagen finns kvar, oroa dig inte) till engagerande bildberättelser där sinnesstämningar, känslor och den grå vardagens poesi står i fokus. Vilket gör appen intressant för alla människor att ta del av och arbeta med.
Utan möjlighet att kategorisera bilderna med hashtags hade alla bilder fått konkurrera om samma uppmärksamhet i en oöverskådlig bilddjungel. Det hade varit omöjligt för dig att ändå hitta och upptäcka bilder som du är intresserad av. Och ditt intresse för Instagram hade försvunnit efter någon hype-vecka. Jag lovar.
34. Skapa egen hashtag
Genom att dela fotografier eller videosnuttar på Instagram kan bildskapare skapa intresse bland följare till sitt flöde (feed). Därmed kan man också kommunicera och få ut sitt budskap. Det krävs hårt arbete för att lyckas fullt ut. Genom att prova olika bildstrategier, kanske misslyckas totalt med vissa av dem, kommer du att förstå vad som uppskattas och fungerar för dina följare. För skapa en bildstil som utmärker sig, lägg upp bilder vid tidpunkter som dina följare finns på Instagram och använd relevanta hashtags så är du en bra bit på väg till en lyckad bildstrategi.
Så när blir en hashtag man skapat själv relevant för ens följare? Oftast fungerar det bäst i samband med ett event som du och ditt varumärke är involverat i. Inom instagramersnätverken är det främst instameet som genererar unika hashtags som gäller för ett specifikt tillfälle. Människor som är med på ett instameet, träffas, har en photowalk tillsammans och förutom vanliga community-hashtags (som #igersmalmoe) använder sig av en som bestämts för tillfället/eventet. Hashtagen som används blir inte känd förrän vid själva eventet, vilket gör att ingen kan använda sig av den innan. Det ger exklusiva hashtags.
Som varumärke är det också viktigt att skapa en hashtag som kan kopplas ihop med känslan man vill förmedla ( ex #fabulousday eller #showusyourcase eller #mumstheword) med själva namnet. Eftersom (repetition) direktreklam på sociala medier ger badwill.
35. #påverka
Nu för tiden har väldigt mycket i vårt samhälle en egen hashtag. När nyheterna på TV gör reportage angående supervalår visas obligatoriskt #dinröst uppe i vänstra hörnet av bildrutan. Melodifestivalens är #melfest och ska fungera på Twitter, Facebook och Instagram samtidigt. Och här har vi en annan poäng med hashtags, de kan nämligen fungera parallellt på olika sociala medier. För att det ska fungera när du delar en bild från Instagram på Twitter, Facebook och Tumblr måste hashtagen finnas med i rubriken. Så jag repeterar för säkerhets skull: Don’t go hashtag crazy. Absolut maximalt är tre superrelevanta hashtags i rubriken. Inte mer än så. Lova?
En hashtag för event, festival, möte eller demonstration gör att bilder från händelsen blir sökbar i Instagram. Var du med? Då kan du gå in och se på andra bilder från samma tillfälle. Kanske skymtar du själv förbi? Glöm då inte bort att be om att få bli taggad i bilden. Du öppnar då också upp för social kontakt med en annan iger, vilket är trevligt och bra för spridning av ditt budskap. Och grundpelaren för all social media, oberoende av plattform är: att vara social.
Comment
[…] Mer om hashtags och påverkan kan du läsa här […]