Låt oss grotta ner oss lite mer i hashtags och se hur vi kan använda dem vid kampanjer och tävlingar. Dessutom lite mer om hashtag-etikett och vett och vad som är skillnaden mellan tags, hashtags och geotags. Jag avslutar med lite populära och väldigt användbara hashtags som du kan använda dig av.
36. #kampanj
Kampanj, från franskans campagne, innebär att du under en begränsad tid bedriver en viss verksamhet. En verksamhet som du vill ska bli så framgångsrik som möjligt. Därför har de flesta moderna kampanjer en specialtillverkad hashtag väl synlig på alla plattformer som kampanjens varumärke finns på.
Detta för att skapa intresse bland kunderna som i sin tur kan bidra med bilder anpassade till hashtaggen och därefter sprider sig #dinkampanj som ringar på cialisfrance24.com vattnet. I alla fall i den bästa av sociala världar.
Instagram är en rörelse, inspiration och sökandet efter något nytt eller annorlunda. Därför är också Instagram och igers perfekt att använda sig av när du har kampanj. Skapa en exklusiv instagramfototävling. Bjud in igers, helst de bästa och med många följare, att delta i en tävling. Har gärna fina vinster och sammarbeta med det lokala igersnätverket för att uppnå maximal effekt. Och just det, denna typ av tävling är faktiskt väldigt lämplig i samband med kampanjer. Som exempel, danska teleoperatören 3:s kampanj hösten 2013 online/offline #værtilstede.
37. #tävling
Instagramtävlingar är väldigt vanligt förekommande. Du ser dem i ditt instagramflöde, i reklam för varumärke och flöden på andra sociala medier. De är helt enkelt svåra att undvika. Tävlingarna finns där för att skapa intresse för specifikt varumärke eller event.
Därför är det bra om den tilltalar så många som möjligt, allt från kaffeporrsentusiaster till hårdarbetande art-by-edit-igers. Ju fler som deltar desto mer uppmärksamhet får varumärket. Självklart kryddat med någon fet vinst som den senaste läsplattan eller resa till exotisk strand eller vad budgeten tillåter.
Så var är fallgroparna? Det finns en hel del som kan gå fel men även undvikas. Tänk på att ha klara regler om vad det är som gäller, ska bilderna vara tagna med endast smartphone? Hur många bilder får följarna delta med? Under vilken tid pågår tävlingen, när är deadline? Vilken hashtag ska användas? Lägg också tid på att skapa en bra hashtag som inte använts tidigare och förklarar vad tävlingen handlar om.
Och glöm inte att sprida tävlingen genom alla sociala kanaler du finns på och be andra sprida vidare. Som gödsel, sprid och ditt varumärke kommer att växa. Se gärna punkt 13 Skapa eventtävling i kapitel 3, där jag berättar om hur @igersmalmo gjorde en utställning på Dunkers kulturhus genom en tävling och hur de arbetade med att hålla tävlingen igång under hela perioden.
38. Skillnad på #hashtag, @tag och geotag
Har du taggat bilden? Som du förstår finns det flera sätt att tagga en bild på men i vardagligt språk kallar vi det för att tagga. Hashtag# kan användas för att göra bilden sökbar eller få den att tillhöra ett sammanhang. Tag@ kan användas för att länka bilden till en fysisk användare, person, företag eller community. Slutligen geotag som är en funktion i Instagram med vilken du kan geografiskt binda bilden till en fysisk plats eller event.
Så, hur gör man? Jo, i samband med att du lägger upp en bild på Instagram och ska dela den vidare finns under miniatyren av bilden alternativet: Tag people. Använd den för att få med folk och fä som finns med eller symboliseras (och här kan du tänka i ordets mest vida mening så länge det är relevant) i bilden. Där under finns “Name this location” som du kan trycka på och söka efter plats. Geotaggen följer sedan med när du delar bilden vidare till exempelvis Facebook och Twitter precis som hashtags gör ifall du skrev dem i bildtexten (caption). Så använd alltid så mycket du kan av alla relevanta taggningsformat eftersom det ger ökad synlighet och det är bra för bilden, bildberättelsen och ditt varumärke.
39. #hashtag-etikett
#I#hate#people#who#do#hashtags#like#this I really, really, really do. Jag repeterar, don’t go hashtag crazy. Och lägg inte in hashtags framför ord i en mening. Någonsin. Dessutom ska du aldrig använda totalt orelevanta hashtags till din bild. Varför? Repetition: För det är totalt meningslöst och ger badwill och bad feelings.
Tävlingstaggar ska användas med tydliga regler. Annars kan lätt hashtaggen bli väldigt orelevant. Kontrollera alltid innan en hashtag ska användas att den inte finns sedan innan. Alltid. Tänk också på att ett spam-monster ibland surfar runt och kan helt plötsligt befinna sig i din feed (urk) detta är nu för tiden inte lika vanligt som det var förr.
Undvik att sätta hashtags i bildtexten på bilder du delar till Facebook eftersom det gör bilden ful och kontraproduktiv för bildberättelsen. Inga superlånga hashtags. De blir totalt oförståeliga. Ja, ett instameet har ibland ganska långa hashtags men de är eventrelaterade och fungerar därför. Även om du funderar i ett svagt ögonblick på det, undvik att någonsin använda #Like4Like och #TeamFollowBack (finns även andra liknade hashtags), eftersom det är inte värt det. Du får följare, ja, men de har absolut inget intresse av dig, dina bilder eller vad du vill berätta. Det är helt enkelt bra exempel på hashtags som också ger badwill.
40. Populära och användbara hashtags
#Love, om du trodde att vi lever i en kall och hård värld tänk om, detta var den mest populära hashtag 2013 använd över 500 miljoner gånger och fortfarande väldigt populär. #Instagood användes i början för att visa att fotot hade blivit redigerad i den appen innan uppladdning till Instagram men övergick till att bli en mer allmän hashtag för bilder som var Instagram good, dvs foton användaren var extra stolt över. Finns flera hashtags som #vscocam, #snappycam, #fxcamera, #picFX och #snapseed som indikerar vilken smartphone-app du använt för att redigera bilden. Bra att hålla koll på ifall du vill få inspiration till nya redigerings-appar.
Instagram är väldigt mycket här och nu. Klick, redigera och stora delar av världen kan ta del av ditt mästerverk. Ibland kommer något emellan och det kanske kan ta någon eller några dagar efter eventet innan bilden laddas upp. Lugn, det finns en hashtag för det med: #latergram. Väldigt användbar om du till exempel reposta en bild. Om det var något som hände ännu längre tillbaka i tiden, kan du använda #TBT som är en förkortning för “throw back thursday”, detta är en hashtag där riktigt gamla bilder kan användas men även en nostalgisk bild från förra sommaren. Så, happy hashtaging!
I nästa del kommer vi prata om hur du utvecklar din bildberättelse och budskap.
Leave a reply